وکیوم کولر گازی چیست؟

همان‌طور که مي‌دانيم رطوبت، دشمن سيستم تبريد است و پمپ وکيوم دستگاهي است که وظيفه اصلي آن خارج کردن رطوبت و سپس خارج کردن هوا و يا گازهاي غير قابل تقطير از سيستم مي ‌باشد. اما متاسفانه اکثر سرويس‌کاران به خارج کردن هوا بيش‌تر فکرمي‌کنند تا خارج کردن رطوبت! به همين خاطر به جاي استفاده از وکيوم پمپ از کمپرسور براي وکيوم کردن کولر گازي استفاده مي‌کنند که در اينجا با ذکر دلايل زير اثبات مي‌شود که استفاده از وکيوم الزامي است:


1. حداکثر وکيوم ايجاد شده توسط کمپرسور 20inch مي‌باشد اما محدوده رطوبت گيري سيستم وکيوم پمپ 30inch است که کمپرسور قادر به رسيدن به اين محدوده نيست اما وکيوم مي‌تواند به محدوده رطوبت گيري کمپرسور برسد.

2. استفاده از کمپرسور براي وکيوم کردن باعث گرم شدن کمپرسور سيستم مي‌شود و بسيار خطرناک است.

توجه:
براي بهبود در عملکرد دستگاه اسپيلت حتما وکيوم را به طور کامل انجام دهيد.

در نصب کولر گازي حتما بايد از پمپ وکيوم استفاده شود، برخي از نصاب‌ها اقدام به عمل هواگيري از شير سرويس مي‌نمايند اما اين عمل به کل اشتباه بوده ودر راندمان و برودت کولر گازي تاثيري مخربي نشان مي‌گذارد.


استفاده از پمپ وکيوم در کولر گازي جهت تخليه لوله‌ها و يونيت داخلي از هوا و رطوبت:


بعد از نصب لوله‌ها بين يونيت داخلي و خارجي (در اين حالت شيرهاي سرويس بسته است) شيلنگ آبي گيج فشار پايين مانيفولد (گيج دو قلو) را به شير سرويس، شير سه راهه و شيلنگ زرد (شيلنگ وسطي گيج) را به پمپ وکيوم وصل کنيد. پمپ را به مدت يک ربع تا نيم ساعت روشن کنيد تا عقربه گيج 30 اينچ جيوه (mpa 1) پايين بيايد. سپس شير گيج دو قلو را ببنديد و پمپ را خاموش کنيد. عقربه گيج تا 5 دقيقه نبايد تغييري داشته باشد، در اين‌صورت وکيوم دستگاه کامل است. مي‌توانيد ابتدا شير رفت دستگاه را باز کنيد. سپس شير برگشت را و در نهايت شيلنگ‌ها را از شير و پمپ تخليه جدا کنيد.

پس از وارد شدن گاز دستگاه به لوله و بستن در پوش شير آلني و سوزني مي‌توانيد در نقاط اتصالي يونيت داخلي و خارجي در دو سر لوله‌ها وجود نشتي‌ها را با استفاده از آب و صابون چک کنيد. نشت يابي به اين طريق مناسب‌تر و به صرفه‌تر از وضعيتي است که با کپسول گاز مبرد اقدام به نشت يابي مي‌کنيد.

تذکر:
تخليه سيستم از هوا و رطوبت موجود در سيکل تبريد بسيار ضروريست. وجود رطوبت در سيستم باعث اختلال در عمل‌کرد و کاهش راندمان کمپرسور مي‌شود. در صورتيکه در سيستم کولر شما گاز مبرد نداشته باشد، حتما شير سرويس‌ها در هنگام وکيوم دستگاه کاملا باز باشد.

دیدگاه ها (1)

    • همکار
    • 2021-03-26 20:43:26
    مختصر و کوتاه
محصول به لیست علاقه مندی اضافه شد
محصول به لیست مقایسه اضافه شد

با پذیرش کوکی میتوانید تجربه کاربری بهتری در سایت ما داشته باشید.