پمپ هاي وکیوم (خلأ):

پمپ خلأ به انگلیسی:( Vacuum Pump) دستگاهی است که با تخلیه مولکولهای هوا (یا گاز دیگر) از یک محفظهٔ آب‌بندی شده، یک فشار منفی یا (خلأ نسبی) ایجاد می‌کند.

این وسیله نخستین بار در سال ۱۶۵۰ میلادی توسط دانشمند آلمانی اتو فون گریکه و با انجام آزمایش نیمکره ماگدبورگ اختراع شد. از آن پس مدل‌های گوناگونی بر این اساس و برای استفاده‌های مختلف ساخته شده‌است.

براي تخليه گازها و بخارهای داخل محفظه و در نتیجه ایجاد خلأ، از وسیله ای به نام پمپ وکیوم (خلأ) استفاده می شود.

اساس کار این پمپ ها معمولاً به دو صورت انجام مي شود:

  • پمپ هاي تراكمي که اساس کار آنها جداکردن ذرات از داخل محفظه، متراکم کردن و هدایت آنها به محیط بیرون است.
  • پمپ های تله ای که با ایجاد تله به شکل های مختلف مانند تله سرما، موجب چگالش ذرات روی بدنه فلزی می شوند.پمپ های سرمازا از این دسته اند.

در شناسایی پمپ های خلأ فاکتورهای متعددی وجود دارد که در بین آنها دو فاکتور زیر مهم ترند:

  • آهنگ پمپاژ پمپ
  • خلأ نهایی قابل دسترس توسط پمپ

این ویژگی ها معمولاً در یک نمودار که به نمودار عملکرد معروف است، نشان داده می شود. به عنوان نمونه، نمودار عملکرد یک پمپ چرخشی ون DS 602 EDWARDS ، در شکل1 نشان داده شده است. پمپ های خلأ پایین و خلأ بالا دو نوع اصلي پمپ های خلأ هستند و همان گونه که از نام آن ها بر می آید اولی برای دستیابی به یک خلأ کم تا حدود 3-10میلی بار و دومی برای خلأ بسیار بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

آهنگ پمپاژ پمپ های خلأ بالا، پایین تر از نوع اولی می باشد ولی به سبب نوع فرآیند برای دستیابی به خلأ های بالا بکار می روند.

متداول ترین پمپ های خلأ پایین، عبارتند از :

چرخشی بلوئر، چرخشی پیستون، چرخشی ون و از جمله متداول ترین پمپ های خلأ بالا می توان به پمپ های سرمایشی، پمپ های یونی، توربومولکولار و پمپ های پخشی اشاره نمود.

شکل1: نمودار عملکرد نمونه ای از پمپ چرخشی ون

شکل1: نمودار عملکرد نمونه ای از پمپ چرخشی ون

پمپ مکانیکی چرخشی ون

این پمپ ها، همان گونه كه در شكل 2، مشاهده مي شود، شامل یک مجموعه پره های بکار رفته روی یک شفت است به گونه ای که وقتی شفت بوسيله یک موتور خارجی می چرخد کلیه گازهای مخزن پمپ متراکم شده و به سمت خروجی رانده می شود و در نتیجه موجب ایجاد خلأ در مخزن پمپ می شود. گازهای داخل محفظه به سمت ورودی پمپ شتاب گرفته و خلأ ایجاد شده در پمپ را پر می کنند و در حالی که شفت در حال چرخش است این گازها نیز بصورت متوالی متراکم می شوند. اين پمپ ها مي توانند به صورت تك مرحله اي و يا دو مرحله اي ساخته شوند.

شکل2:  پمپ چرخشی ون تک مرحله ایشکل2:  پمپ چرخشی ون تک مرحله ای

شکل3: الف) نماي واقعي از یک پمپ چرخشی ساخت شركت آلكاتل، ب) نماي شماتیک پمپ چرخشی

شکل3الف) نماي واقعي از یک پمپ چرخشی ساخت شركت آلكاتل، ب) نماي شماتیک پمپ چرخشی

فرآيند پمپاژ محفظه به كمك پمپ تك مرحله اي، مطابق شکل4، در چهار مرحله انجام مي شود:

در مرحله 1 هوای محفظه به خاطر اختلاف فشار محفظه با داخل پمپ، به داخل پمپ جریان پیدا می کند. در مرحله 2 هوای وارد شده از محیط ایزوله می شود. در مرحله 3 هوای وارد شده متراکم می شود. در مرحله 4 هوای متراکم شده به سمت بیرون تخلیه و در نهایت به سمت خروجی پمپ رانده می شود.

مخزن چنین پمپ هایی از روغن پر می شود که موجب روان سازی، خنک سازی و درزبندی می گردد. از جمله معایب این پمپ ها می توان به محدودیت ایجاد خلأ به خاطر فشار بخار روغن و نیز جریان بخار روغن به داخل محفظه اشاره نمود که علاوه بر کاهش خلأ موجب ایجاد ناخالصی و کثیف شدن داخل محفظه می شود.

شکل4: مراحل چهارگانه نحوه عملکرد یک پمپ چرخشی

براي رسيدن به خلأ بالاتر از پمپ روتاري دو مرحله اي استفاده مي كنند. يعني گاز متراكم شده به جاي خروج به بيرون پمپ، وارد بخشي مشابه قبلي شده و دوباره متراكم شده و در نهايت به سمت بيرون پمپ هدايت مي شود. شکل5 شكل شماتيك يك پمپ دو مرحله اي رانشان مي دهد.

شکل5 : پمپ چرخشی ون دو مرحله ای

پمپ چرخشی روتس

در بسیاری مواقع سرعت و خلأ ایجاد شده توسط پمپ های چرخشی کافی نیست. در چنین مواقعی برای افزایش خلأ و سرعت از یک پمپ روتس استفاده می شود كه مستقیماً به یک پمپ مکانیکی متصل می شود. این پمپ ها، مطابق شکل6 شامل دو قطعه قوسي(lob ) می باشند که روی دو شفت مستقل یکی به صورت ساعتگرد و دیگری پادساعتگرد می چرخند. در نتیجه این عمل، گازهای داخل پمپ، بین پروانه ها و نیز بین پروانه ها و استاتور، متراکم شده و به سمت پمپ چرخشی خارج می شوند.

شکل6: مراحل چهارگانه فرآیند پمپاژ در یک پمپ چرخشی روتس

یکی از عیب های پمپ روتس آن است که پروانه ها با یکدیگر و نیز با استاتور، هیچگونه تماسی پیدا نمی کنند. لذا یک جریان برگشتی گاز از ناحیه تخلیه به ناحیه ورودی وجود دارد و به همین علت، کارایی تراکم در این پمپ ها نسبت به پمپ های روغنی، کمتر است ولی با توجه به عدم تماس بین آنها، سرعت پمپاژ در این پمپ ها بالاتر است. به عنوان مثال سرعت یک پمپ چرخشی با سرعت 42 لیتر بر ثانیه با استفاده از یک پمپ روتس تا 240 لیتر بر ثانیه افزایش می یابد. در شكل 8 نماي واقعي از يك پمپ چرخشی ـروتس مشاهده مي شود . همان طور که اشاره شد، روغن استفاده شده در چنین پمپ هایی یک مشکل جدی به شمار می رود که موجب کثیف شدن محفظه مي شود. برای جلوگيري از این فرآيند از یک فیلتر بین پمپ و محفظه استفاده مي شود. در جدول1 مزیت ها و معایب پمپ های مختلف چرخشی ون با یکدیگر مقایسه شده اند.

شکل8: نماي واقعی یک پمپ چرخشی روتس، ساخت شركت آلماني
عیب مزیت (m3/h)ظرفیت فشارخلأ (mbar) نوع پمپ ون
مخلوط شدن روغن با بخار آب هنگام تراکم هوا مصرف انرژی کم در مقایسه با ظرفیت بالای پمپ 1-1200 2-10 چرخشی یک مرحله ای
مخلوط شدن روغن با بخار آب هنگام تراکم هوا مصرف انرژی کم در مقایسه با ظرفیت بالای پمپ 1-1200 3-10 چرخشی دو مرحله ای
بالا رفتن دما در فشارهای نزدیک به فشار اتمسفر عملکرد تمیز عاری از روغن 40000-300 3-10-2-10 پمپ روتس

به صورت کلی پمپ های وکیوم (خلاء)به سه دسته اصلی پمپ خلأ آب در گردش یا رینگ آبی، پمپ وکیوم روغنی و خشک تقسیم می‌شود.

  • نوع آبی بیشتر در صنایع سنگین کاربرد دارد، از آب برای خنک کردن استفاده می‌کند.
  • پمپ روغنی نیز در صنایع متوسط کاربرد دارد و از روغن جهت خنک کردن استفاده می‌کند.
  • کاربرد پمپ وکیوم خشک نیز در صنایع سبک بوده و هوای ورودی در آن کار خنک‌کنندگی را بر عهده دارد.

پمپ‌های جابجایی مثبت

  • مهم‌ترین و متداول‌ترین پمپ‌های خلاء مورد استفاده پمپ‌های جابجایی مثبت هستند. بر اساس استاندارد

DIN 28400 پمپ خلاء جابجایی مثبت به این شکل تعریف می‌شود: پمپ خلائی که مکش می‌کند، متراکم می‌کند و گازی را که باید پمپ شود را تخلیه می‌کند، اگر نیاز باشد از طریق ولوها و به کمک پیستون‌ها، روتورها یا لغزنده‌ها و …، که با کمک روغن یا بدون آن آب بند شده‌است.

انواع پمپ‌های جابجایی مثبت

پمپ‌های خلاء جابجایی مثبت رفت و برگشتی:

  • پمپ پیستونی
  • پمپ دیافراگمی
  • پمپ وکیوم آبی

پمپ‌های خلاء جابجایی مثبت دورانی (روتاری)

  • پمپ تک-محوره (Single-spool)
  • پمپ دو-محوره (Twin-spool)
  • پمپ رینگ-مایع (Liquid ring pump)
  • پمپ تیغه دورانی (rotary vane pump)
  • پمپ چندمرحله ای (Multi-stage pump)
  • پمپ پلانجر دورانی (Rotary plunger pumps)
  • پمپ چرخه زادی (Trochoidal pumps)
  • پمپ اسکرول (Scroll pumps)
  • پمپ اسکرو (Screw-type pumps)
  • پمپ پنجه ای (Claw pumps)
  • پمپ روتس (Roots pumps)

انواع پمپ های وکیوم(خلاء):

  • پمپ روتاری
  • پمپ کرایوجنیک
  • پمپ تربومولکولار
  • پمپ دیفیوژن

انواع گیج های خلاء:

  • فشارسنج یونی

فشارسنج یونی حساس ترین نوع فشارسنج در اندازه گیری فشارهای بسیار پایین می باشد. فرآیند عملکرد این نوع فشارسنج ها، بر اساس اندازه گیری غیرمستقیم جریان یونی ایجاد شده بواسطه بمباران اتم ها و یا مولکول های گاز، توسط الکترون های منتشر شده می باشد. از این رو، کالیبراسیون یک فشارسنج یونی غیر پایدار می باشد. چراکه شدیدا" به طبیعت گاز استفاده شده وابسته است. به همین دلیل معمولاً آنها با فشارسنج مک لود که پایدارتر و مستقل از طبیعت شیمیایی گاز است، کالیبره می شوند. فشارسنج یونی در انواع مختلف تولید شده ودر بین آنها دو نوع کاتد سرد و کاتد گرم پرکاربردترین اند.

  • فشارسنج یونی کاتد سرد:

همان گونه كه به صورت شماتيك در شكل 1، آمده است، به دو صورت وجود دارد:

  • فشار سنج پنینگ ( که توسط مایکل پنینگ ساخته شد)
  • مگنترون معکوسی(که سر سرخ نیز خوانده می شود)

شکل1: نمای شماتیک فشارسنج کاتد سرد: راست) پنینگ: 1و3-مگنت، 2،محفظه خلا، 4-کاتد، 5-آند، 6-منبع تغذیه چپ)مگنترون معکوسی: 1-آند، 2-کاتد

تفاوت اساسی بین این دو، موقعیت آند با در نظرگرفتن کاتد است. هیچ کدام فیلامان ندارند و هر دو ممکن است که برای انجام کار به ولتاژ DC در حدود 4 کیلو ولت احتیاج داشته باشند. مگنترون معکوسی برای اندازه گیری تا 10-10 پاسكال و فشارسنج پنینگ تا 3-10 پاسكال بکار می رود. عمر فشارسنج کاتد سرد به نوع گاز و فشاری که فشارسنج در آن مورد استفاده قرار می گیرد، بستگی دارد.

اگر یون های تولید شده بوسیله کاتد، قبل از رسیدن به آند مجدداً ترکیب شوند در اینصورت، چنین فشارسنج هایی نمی توانند کار کنند. استفاده از این فشارسنج ها برای گازهایی با ترکیبات آلی، ممکن است موجب ایجاد لایه های نازک کربنی و ذرات داخل فشارسنج شده و در نهایت منجر به اتصال کوتاه بین الکترودها در داخل فشارسنج شود.

فشارسنج کاتد سرد، مطابق شکل 2الف، معمولاً شامل دو کاتد به صورت صفحات موازی و یک آند به شکل یک حلقه فلزی سیمی است که صفحه آند موازی با کاتدها و در وسط دو کاتد قرار گرفته است. اختلاف پتانسیل حدود KV 2 بین آند و کاتدها برقرار می گردد و یک میدان مغناطیسی با بزرگی 400 گاوس تحت یک زاویه قائم نسبت به صفحه الکترودها و در نتیجه عمود بر خطوط میدان الکتریکی (به وسیله یک آهنربای ثابت) اعمال می شود.

در نتیجه در فضای بین کاتدها، الکترون ها، در یک مسیر مارپیچ بسته حرکت می کنند. عموماً الکترون از صفحه حلقه آند عبور کرده تا اینکه مسیر آن توسط میدان الکتریکی مربوط به کاتد ثانویه معکوس شود. بدین طریق الکترون به نوسان خود اطراف آند ادامه داده و احتمال برخورد با یک مولکول گاز حتی در فشارهای پایین، زیاد است. الکترون های ثانویه تولید شده به وسیله یونیزاسیون، نوساناتی مشابه دارند، لذا سرعت یونیزاسیون مولکول ها به شدت افزایش می یابد. در نهایت الکترون ها بوسیله آند به دام می افتند و تعادل، زمانی برقرار می شود که در زمان مشخص، تعداد الکترون های تولیدی به وسیله یونیزاسیون، برابر تعداد الکترون های به دام افتاده باشد. یون های مثبت تولیدی در این فرآیند به وسیله کاتدها به دام می افتند و از این رو باعث می شوند تا جریانی در مدار بیرونی به وجود آید که توسط یک میلی آمپرمتر اندازه گیری می شود. از آنجا که تعداد یون های تولیدی در واحد زمان متناسب با چگالی مولکولی و لذا فشار درون فشار سنج است، لذا باید یک رابطه خطی بین جریان و فشار برقرار باشد.

شکل 2، یک کاتد گرم را نشان می دهد. در مرکز یک فیلامان تنگستن(کاتد) قراردارد که توسط یک شبکه سیم نیکلی احاطه شده است. دریافت کننده یونی که یک سیلندر نیکلی است، با شبکه و فیلامان هم مرکز است. شبکه سیمی در ولتاژ 150 ولت نسبت به کاتد نگه داشته می شود در حالی که دریافت کننده نسبت به کاتد یک پتانسیل منفی حدود 30 ولت دارد. زمانی که دمای کاتد به وسیله عبور یک جریان 2 آمپری از آن به 2000 درجه سانتی گراد رسید الکترون ها به صورت ترمويونيك، از آن ساطع می گردند. این الکترون ها توسط پتانسیل مثبت روی شبکه شتاب داده شده و انرژی جنبشی کافی را جهت یونیزه کردن مولکول های گاز موجود دریافت می کنند. ساختمان باز شبکه این امکان را برای الکترون ها به وجود می آورد تا اغلب آنها از فضای بین شبکه و دریافت کننده یونی عبور کرده و در نتیجه بیشترین برخوردهای یون ساز ایجاد شود. یون های مثبت ایجاد شده، توسط پتانسیل منفی روی دریافت کننده یونی جذب و جریان حاصله در مدار دریافت کننده توسط یک میکرو آمپرمتر اندازه گیری می شود. جریان اندازه گیری شده در حدود پیکو آمپر و متناسب با آهنگ تولید یون است که خود تابعی از فشار در سیستم است.

شکل2: الف- شماتیک فشارسنج کاتد گرم ب- شکل واقعی یک کاتد گرم

مشاهده می شود که تفاوت دو کاتد سرد و گرم فقط در نوع انتشار الکترون است. در کاتد سرد الکترون ها بواسطه تخلیه ایجاد شده با یک ولتاژ بالای الکتریکی تولید می شوند در صورتی که در کاتد گرم بواسطه فرآیند ترمو یونیک تولید می شوند.

متداول ترین فشارسنج کاتد گرم، فشارسنج بایارد آلبرت[1] نام دارد که همان گونه که در شکل 3 نشان داده شده است حاوی یک جمع کننده یونی کوچک است که داخل یک شبکه قرار گرفته است. یک محفظه شیشه ای با یک سر باز که به سمت محفظه خلأ قرار می گیرد، سه الکترود را در بر می گیرد.

شکل3: فشارسنج Bayard-Alpert : -فیلامان، 2-جمع کننده الکترونی، 3- جمع کننده یونی الکترون های منتشر شده از فیلامان،

قبل از آنکه داخل شبکه به دام افتند چندین مرتبه در اطراف شبکه به جلو و عقب حرکت می کنند. در خلال این حرکت بعضی از این الکترون ها با مولکول های گاز برخورد کرده و یک جفت یون و الکترون توليد می کنند. تعداد این یون ها متناسب با چگالی مولکول های گازی است. این یون ها داخل جمع کننده[2] ، یک جریان یونی تولید کرده و از آنجایی که چگالی مولکولی گازها متناسب با فشار است، بدین ترتیب فشار با اندازه گیری جریان یونی بدست می آید.

فشارسنج های کاتد گرم، محدوده 8-10-1-10 پاسكال را اندازه گیری می کنند. از اينرو، اين نوع، فشارسنج ها در معرض فشار اتمسفر یا حتی خلأ پایین، ممکن است آسیب ببینند.

  • گیج پیرانی

فشار سنج پیرانی Pirani gauges

بايد اذعان داشت كه ساخت فشار سنجي كه بتواند محدوده هاي مختلف فشار را با دقت كافي نشان دهد، امكان‌پذير نيست.

کاربردهاي گسترده خلأ، در نهایت منجر به ساخت فشار سنج های متنوعي شد که به شکل ساده تر و کامل تر بتوانند نيازهاي كاربران را برطرف كنند. بدين ترتيب كه هر كدام براي شرايط محيطي خاص و براي محدوده خاصي از مقدار خلأ طراحي و ساخته شدند. از مهم ترين آنها مي توان به فشار سنج هاي پيراني، پنينگ، مك لئود و ترموكوپلي اشاره نمود.

در شکل1 تعدادی از این فشارسنج ها، بر اساس محدوده فشاری قابل اندازه گیری نشان داده شده است. از جمله این فشارسنج ها می توان به فشارسنج های هدایت گرمایی اشاره نمود. این فشارسنج ها بر اساس این واقعيت شکل گرفته اند که انتقال گرما توسط یک گاز، با فشار آن گاز مرتبط است.

در این نوع فشارسنج ها، عبور جریان از داخل فیلامان(به عنوان حسگر) آن را گرم می کند. قسمتی ازگرمای فیلامان به مولکول های گازهای اطراف منتقل می شود که با محاسبه افت گرمای حاصل از انتقال گرما به مولکول های گاز، مقدار فشار داخل محفظه اندازه گیری می شود.

فشارسنج پیرانی، یکی از متداول ترین فشارسنج های هدایت گرمایی است که در آن از فیلامان پلاتینیوم، نیکل و یا تنگستن استفاده می شود. فشار سنج پیرانی بر اساس وابستگی مقاومت یک سیم گرم شده به درجه حرارت آن سیم، طراحي و ساخته شده است. اين فشارسنج ها، برای اندازه گیری فشار تا حدود2-10 پاسكال مورد استفاده قرار می گیرند.

شکل1: محدوده اندازه گیری برای فشارسنج های مختلف

فیزیک اندازه گیری فشار در این فشار سنج ها، بر اساس اندازه گیری مقاومت فيلامان به روش پل وتسون بنا نهاده شده است. مطابق شکل2، دو فیلامان به عنوان دو بازوی پل وتسون استفاده می شوند. فیلامان مرجع در یک فشار گاز ثابت قرارداده شده و فیلامان اصلی فشارسنج(به عنوان حسگر) در داخل سیستم خلأ در معرض گازهای داخل محفظه قرار می گیرد. هر دو فیلامان در اثر عبور جريان گرم می شوند.

شکل2: فشارسنج پیرانی،1-مقاومت مرجع، 2-مقاومت فشارسنج، 3-فیلامان

گرمای ایجاد شده به صورت تشعشعی و يا اثر همرفتي به گاز اطراف فیلامان منتقل می شود. با اندازه گیری ولتاژ دو سر سیم و جریان داخل سیم و با استفاده از رابطه پل وتسون برای مقاومت ها، مقاومت فیلامان فشارسنج بدست می آید و با توجه به اینکه مقاومت سیم تابعی از دما می باشد و تغییرات دما نیز تابعی از فشار داخل محفظه است، در نهایت فشار گاز محفظه قابل محاسبه می باشد. البته مقاومت اندازه گیری شده فیلامان به صورت غیر خطی با فشار تغییر می کند. این فشارسنج ها توسط شخصی به نام مارسلو پیرانی ساخته و به نام ایشان به ثبت رسید.

فشار سنج ترموکوپلی (Thermocouple gauge) و ترمیستوری مانند فشارسنج پیرانی کار می کنند به جز آنکه در این فشارسنج ها، فشار بصورت مستقیم و بر اساس تغییر درجه حرارت سیم اندازه گیری می شود. محدوده قابل تشخیص توسط این فشارسنج ها در حدود 102-1-10 پاسكال است. شكل3، نمای شماتیکي از يك فشارسنج ترموکوپلی را نشان مي دهد.

شکل3: نمای شماتیک فشارسنج ترموکوپلی ،1-ترموکوپل، 2-فیلامان گرم شده، 3و4- میلی ولت متر، 5-فیلامان، 6-اتصال ترموکوپل

تاریخچه گیج خلاء:

مانومترها

احتمالاً اولین آزمایش خلأ در سال 1641 توسط Gasparo Berti و به وسیله بارومتر آبی اجرا گردید و احتمالا همین آزمایش شروعی بود برای استفاده از خلأ و قدم نهادن بشر در این حوزه حیاتی.

در ابتدا اندازه گیری فشار بر اساس مقدار جابجایی یک مایع محاسبه می شد. بدین ترتیب که برای یک مایع با چگالیρ و با جابجایی h ، فشار حاصل از این جابجایی با رابطه p = ρgh بدست می آمد. متداول ترین مایع های مورد استفاده، آب و جیوه بودند.

اما معمولا به جای آب، از جیوه استفاده می شد. زیرا چگالی جیوه بیشتر از آب بوده و در نتیجه نیاز به مانومتر کوچکتر داشت. همان گونه که در شکل1 مشاهده می شود در صورتی که به آب داخل ظرف فشار یک اتمسفر وارد شود، آب تا ارتفاع 321/10 میلیمتر بالا می رود در حالي که اگر به جای آب، از جیوه استفاده کنیم با توجه به اینکه جیوه 58/13 بار سنگین تر از آب است ارتفاع ستون آن هم، 58/13 بار کوچکتر است و در نتیجه طبق رابطه زیر در فشار یک اتمسفر، جیوه به اندازه 760 میلیمتر بالا می رود.

شکل1: فشارسنج مایع

در ادامه مانومترU شکل مورد استفاده قرار گرفت که مطابق شکل2، شامل یک لوله U شکل می باشد که حاوی مایع(معمولاً جیوه و یا روغن) بوده که از یک طرف فشار اتمسفری و از طرف دیگر فشار پایین، بر آن وارد می شود.

شکل2: مانومتر مایع

در این حالت با نوشتن شرایط تعادلی بین دو طرف مانومتر داریم:

Pa = P0 +ρgh

که در آن ρ چگالی مایع و g شتاب ثقل مایع استفاده شده در مانومتر است. بدین ترتیب با مشخص بودن و ارتفاعh ، فشار در ناحیه مورد نظر بدست می آید.

هر چند مانومترها در اشکال مختلف ساخته و مورد استفاده قرار مي گرفتند، اما به دليل آنكه، چگالی و مقدار گرانش مایع در مکان های مختلف متفاوت است، در نتیجه، این نوع فشارسنج ها نمی توانستند تعریف دقیقی از فشار را ارائه دهند. با این وجود فشار سنج های مانومتری هنوز در موارد بسیاری از جمله گرفتن فشار خون(ميلیمتر جیوه) مورد استفاده قرار می گیرند.

نقش روغن وکیوم در پمپ های وکیوم

اولین کاری که روغن وکیوم در پمپ های وکیوم انجام می دهد روان کاری قطعات داخلی پمپ وکیوم می باشد.

در پمپ های وکیوم روغنی روتاری تلرانس خیلی کمی بین قطعات دوار و ثابت می باشد . روغن با پر کردن فاصله بین قطعات اجازه نمی دهد قطعات مکانیکی درون پمپ وکیوم هنگام دوران با یکدیگر درگیر شوند . یکی دیگر از مزیت های آن آب بندی کردن و جلوگیری از ورود هوا بین قطعات می باشد.

از دیگر مزیت های مهم ، انتقال گرمای ناشی از سایش قطعات و توان مصرفی است که روغن پس از جذب گرما آن را به محیط اطراف انتقال می دهد .

در پمپ های وکیوم روغنی به دلیل اینکه فشار بخار روغن وکیوم نسبت به آب بالاتر است در نتیجه در این نوع وکیوم می توان از خلاء بهتری نسبت به آب بهره مند شد البته به شرطی که از روغن های استاندارد و با کیفیت استفاده گردد .

زمانی که شما از روغن وکیوم استاندارد استفاده نکنید آب موجود در محیط وارد روغن شده و هنگامی که بر اثر گرما بخار می شود ، پمپ وکیوم به خلاء کردن بخارات درون خود مشغول می گردد که این باعث میزان کم خلاء می گردد و به جز این که پمپ خلاء به خلاء مناسب نمی رسد عمر پمپ وکیوم نیز کاهش می یابد .

روغن وکیوم باید مرتباً و به موقع از نظر رنگ و سطح و کف آلود بودن بررسی گردد و در صورت هرگونه تغییر در آن باید سریعاً نسبت به تعویض آن اقدام گردد . در صورتی که شما به این مهم توجه داشته باشید مطمئناً دستگاهتان سال ها برای شما کار خواهد کرد.

روغن های وکیوم غیر استاندارد باعث خرابی زود هنگام پمپ و قطعات داخلی آن می گردد .

از دیگر عوارض استفاده از روغن غیر استاندارد خروج دود از اگزوز دستگاه می باشد .

همانگونه که برای خودروی خود از بهترین روغن ها و روغن مخصوص استفاده می کنید در مورد پمپ وکیوم هم از اصل بودن و استاندارد بودن روغن وکیوم اطمینان حاصل کنید و بدانیم که هر روغنی ، روغن وکیوم نیست .

انواع روغنهای وکیوم موجود در بازار ایران :

  • روغن وکیوم بلک گلد (jb)
  • روغن وکیوم پتروناس
  • روغن وکیوم مسترکول
  • روغن وکیوم cps
  • روغن وکیوم روبین ایر
  • روغن وکیوم ادواردز
  • روغن وکیوم لیبونال
  • روغن وکیوم 
  • روغن وکیوم بوش
  • روغن وکیوم barrel
  • روغن وکیوم multi-lube100
  • روغن وکیوم شل

کاویتاسیون در پمپ های وکیوم آبی

تکنیک خلاء

خلاء (Vacuum) چیست؟

کامیون وکیوم دار چیست؟

وکیوم چیست؟

پمپ وکیوم آبی چیست ؟

روش نصب و راه اندازی پمپ های وکیوم آبی

انتخاب پمپ خلاء مناسب

اجکتور و کاربردهای اجکتور

تئوری کمپرسورهای هوا

دستگاه وکیوم لودر جیست؟

تفاوت بین فشار مطلق و فشار نسبی

  • چگونه پمپ وکیوم (Vacuum) را انتخاب کنیم؟
  • انتخاب پمپ خلاء بر حسب فشار و شرایط مورد نیاز؟
  • چگونه پمپ وکیوم روتاری (Rotary Vacuum) (وکیوم روغنی)کار کنیم؟
  • چگونه یک وکیوم پمپ آبی(Liquid Ring Vacuum) انتخاب کنیم؟
  • برای پروسه‌های مختلف چه پمپ خلاءیی مناسب است؟
  • وقتی سیستم رطوبت دارد پمپ وکیوم (Vacuum) را چگونه بکار ببریم؟
  • تولید خلاء وکیوم (Vacuum) وکیوم آبی، روغنی، دیافراگمی چه فرق‌هایی با هم دارند؟
  • تولید وکیوم با پمپ‌های خشک مثل بوستر وکیوم، کلاو، دیافراگمی، وکیوم توربومولکولار؟
  • چگونه مخازن وکیوم طراحی کنیم؟
  • انواع گیج‌های وکیوم
  • انواع روغن‌های وکیوم
  • دسته‌بندی و محاسبه انواع پمپ‌های وکیوم چگونه است؟
  • شناخت انواع وکیوم پمپ‌ها، سیستم‌های خلاء، اتصالات وکیوم و طراحی سیستم‌های خلاء؟
  • تکنولوژی خلاء (وکیوم Vacuum) چیست؟
  • آنچه لازم است درباره‌ی وکیوم Vacuum (خلاء) بدانیم؟
  • ترکیب گازهای مختلف در هوا چگونه است؟
  • تعمیرات گازها در خلاء (وکیوم Vacuum)؟
  • محاسبه سرعت تخلیه در وکیوم (Vacuum) ؟
  • قانون گازها در شرایط خلاء (وکیوم Vacuum) و تغییرات دمایی؟
  • کندانس شدن در خلاء (وکیوم Vacuum)؟
  • مخازن وکیوم چیست؟
  • رابطه سرعت تخلیه و فشار (وکیوم Vacuum)؟
  • تاریخچه خلاء (وکیوم Vacuum)؟
  • تبخیر در خلاء (وکیوم Vacuum)؟
  • آنچه لازم است درباره‌ی لوله‌های شتاب‌دهنده تحت وکیوم (خلاء) بدانیم؟
  • دسته‌بندی انواع پمپ‌های وکیوم

دیدگاه ها (1)

    • بسیار خوب
    • 2021-03-26 20:17:10
    مقاله کوتاه و جمع و جوری بود با اجازتون کپی کردم. عالی ممنون
محصول به لیست علاقه مندی اضافه شد
محصول به لیست مقایسه اضافه شد

با پذیرش کوکی میتوانید تجربه کاربری بهتری در سایت ما داشته باشید.